20 godina Datalaba

Datalab slavi 20 godina u rujnu 2017. Gospodin Andrej Mertelj, predsjednik Upravnog odbora, i gospodin Moreno Rodman, izvršni direktor poduzeća Datalab Tehnologije d. d., ispričali su nam kako je iz početaka u dječjoj sobi Datalab izrastao u uspješnu multinacionalnu kompaniju i kako se usmjerava razvoj u budućnosti.

 

»Još 1999.bismo od isplaćene dobiti mogli voziti Ferrarije, ali smo zarađena sredstva radije uložili u razvoj, što nam je omogućio da izrastemo u multinacionalnu kompaniju kakva je Datalab danas.«, Andrej Mertelj, predsjednik Upravnog odbora i osnivač poduzeća Datalab.

 

 

Što je bio povod nastanku Datalaba?

Andrej Mertelj: Do nastanka Datalaba dovela je serija događaja: povod je svakako bio bankrot mog prijašnjeg poduzeća              Gekko d. o. o., kojeg se stariji možda sjećaju po PowerPlus računalima i po prvom slovenskom trgovačkom lancu za prodaju računala. A razlog da sam mogao  Datalab oblikovati kao prilično drugačije poduzeće u odnosu na tada -, u ranim devedesetima -uobičajena poduzeća tipa »programer glavne knjige«, seže godinama unatrag.

 

Za uspješnim poduzetnikom obično stoji jaka podrška obitelji. Da li je tako bilo i u vašem slučaju?

Andrej Mertelj: Moj otac je konstruirao strojeve u Elanu i prilično zasluga za Elanov renome te pobjede Stenmarka, Križaja i drugih ide upravo njegovim inovativnim strojevima koje je kopirala većina konkurencije. Automatizacija sastavljanja skija, tiskanje na stranice, bolja montaža rubnika, lakše drveno jedro comprex, poduzeću su omogućivali prednost pred konkurencijom. Ako sada razmislim, zapravo je on u industrijskom periodu radio upravo ono što danas radi PANTHEON:  boljim radnim metodama je omogućavao prodor naprijed. Nekad strojevi, danas informatika.

Imao sam otprilike 6 godina kad je otac morao u Hannover na sajam Industriemesse, kamo je poveo i mene i mamu. Činilo mi se kao da sam stigao na drugu planetu: automatizacija, prvi roboti, sve se to neizbrisivo usjeklo u mene i oblikovalo me. Kada je potom otac napredovao do mjesta direktora proizvodnje skija, često sam ga posjećivao u Elanu, gdje me vodio po proizvodnim salama te mi objašnjavao kako teče proizvodnja, kakve probleme imaju i kako razmišljaju o rješenjima koja bi mogli primijeniti. Tko bi tada mislio da ću, desetljeća kasnije, upravo u Hannoveru – u tim istim halama-  kao izlagač proživjeti nekoliko mjeseci svog života.

Mama mi je usadila druge korisne osobine. Kao učiteljica likovnog odgoja usadila mi je osjećaj za estetiku – smisao da stvari ne moraju biti samo funkcionalne, već također i estetske. Da je potrebno paziti na detalje (kako je pospremljena moja soba). Da ti »delayed gratification« – sposobnost pričekati na munchmallow – obično donosi više nego li trenutna gozba. Bez toga bi još 1999.g. s isplaćenom dobiti vozili Ferrarije, a ovako su zarađena sredstva radije bila proslijeđena u razvoj, što nam je omogućilo da izrastemo u multinacionalnu kompaniju, kakva je Datalab danas.

Važan uzor i odgojitelj bila je i moja nona. Kćer osnivača današnje Gorenjke, ona je također i nakon nacionalizacije bila u vodstvu tvornice, ali se socijalizam sudario sa stvarnošću i bilo je najprije potrebno nešto napraviti da bi se potom moglo dijeliti. Dala mi je poduzetnički duh, trgovačku žicu te skromnost i dar razumijevanja novca.

Bez tih blagoslova moje mladosti te usađenihi mi vrijednosti, nikako mi ne bi uspjelo voditi Datalab te premostiti sve ponore koji su se otvarali na putu prema gore.

Vaše »dijete« je poslovni informacijski sustav PANTHEON. Kako ste produkt i upravljanje poduzeća doveli od njegovih početaka do zrelosti?

 

Andrej Mertelj: U dječjoj sobi mog stana i s 1000 njemačkih maraka moje zadnje plaće, ja i moj partner Tomaž Teyrovski smo postavili temelje. Ja sam radio dizajn i arhitekturu, pisao upute, prodavao i pružao podršku, Tomaž je programirao. Poduzeće, produkt i broj korisnika su eksponencijalno rasli. Danas taj produkt svakodnevno koriste više od 50.000 korisnika i više od 18.000 poduzeća u Regiji.

Eksponencijalni rast donio je velike uspone, ali i padove. Ako su na početku bili dobrodošli  centralizirano vođenje i jak vodstveni ego, kasnije su bili potrebni timski rad i pažnja na druge detalje. Godine 2009. poduzeće je doživjelo krizu. Krizu koju smo uspješno sanirali. Zasluge za sanaciju i razumijevanje tih ciklusa svakako ima g. Lojze Zajc. Mentor, koji je mene i poduzeće učio visokim financijama, detaljima bilanciranja te prije svega načinu na koji funkcioniraju velike organizacije. Ako su prodornost i inovativnost bili nužni za prijašnji ciklus rasta poduzeća, danas je na prvom mjestu stabilnost. Kad imaš 100 korisnika, možeš si  za cijenu jedne tehnološke novine dopustiti kakav »bug«, dok je pri 50.000 korisnika cijena takvog »bug«-a veća nego li percipirana vrijednost takve novine.

U zadnje dvije godine smo planski tražili i nadopunjavali strukturu vodstva. Cilj je bio regrutirati najbolje ljude na pojedinim područjima, a ne jednostavno one koji su slobodni ili spremni pridružiti se. Veseli me da smo neke članove vodstva uspjeli pronaći unutar organizacije, dok su nam pri regrutiranju vanjskih prilično pomogle i sretne okolnosti. Kako raste veličina poduzeća, zadaci vodstva su razdijeljeni na više direktora (prodaja, financije, razvoj, operacije i dr.) s jasno određenim fokusom i ciljevima.

 

 

Ako su prodornost i inovativnost bili nužni za prijašnji ciklus rasta poduzeća, danas je na prvom mjestu stabilnost.

 

 

Neizmjerno sam ponosan i sretan kad pogledam rezultat koji nastao iz  ranih ambicija i početnih 1.000 njemačkih maraka.

 

Nakon dvadeset godina se opraštate od aktivnog vođenja poduzeća. Koje su vaše zaključne misli?

 

Andrej Mertelj: Opraštam se od jedne vjerojatno najzahtjevnije direktorske pozicije u regionalnom gospodarstvu. Voditi visokotehnološko poduzeće je već ionako teško. Ako tome dodamo još regulatornu sredinu koja se mijenja na dnevnoj bazi, specifičnosti kupaca koji često ulaganje u informatiku shvaćaju samo kao trošak, odnosno još gore: kao nešto na što su primorani od strane države, te često manjkavo razumijevanje financijske industrije, pravo je čudo da nisam završio u ludnici ili uslijed infarkta na groblju. Ali ovaj završetak je dobar, pa je i sve drugo dobro.

Siguran sam da s iskustvom stečenim u  Datalabu mogu istinski doprinijeti revoluciji na području digitalne agrikulture – farminga. Zato bih volio većinu svog vremena, osim obitelji, radno namijeniti tom području.

Na kraju bih želio zahvaliti svim korisnicima, bivšim i sadašnjim suradnicima, partnerima, financijerima, dužnosnicima i prijateljima – svima koji ste mi omogućili tih čudesnih i uspjeha punih 20 godina. Iznimno sam ponosan i sretan pri pogledu na to što je izraslo iz početnih ambicija i prve»tisućice«. Odraslom Datalabu želim produktivan i lijep život te puno dobre djece. Poznavajući ekipu i predanost svakoga od njih, mirne savjesti predajem žezlo sljedećoj generaciji.

 

 

Bez obzira na sve alate koje vodstvo danas ima na raspolaganju, od ključnog je značaja za uspjeh ekipa. Ljudi s vizijom, znanjem, motivacijom i željom za vlastitim uspjehom te uspjehom Datalaba su ključ našeg zajedničkog uspjeha.

 

Gospodine Moreno, vi ste upravljanje poduzeća preuzeli u svibnju 2017. Možete li nam reći kakva je vaša vizija upravljanja poduzeća za ubuduće?

 

Moreno Rodman: Andrej i ja smo se upoznali još davne 1999.g. Tada sam kao osnivač i član društva tvrtke Actual tražio primjeren poslovno-informacijski sustav (ERP) za pokrivanje srednjih i malih poduzeća u regiji. S Datalabom sam tada sklopio ugovor o partnerstvu. PANTHEON-u sam, kao komercijalni direktor najvećeg IT poduzeća na Obali, dao prednost pred svim ostalim (stranim i domaćim) ERP sustavima za pokrivanje segmenta srednjih i malih poduzeća, jer sam u njemu vidio veliki potencijal. Malo potom –  2002.g. – upravo me Andrej pozvao da preuzmem vođenje Datalaba, jer mu je cilj bio rast kako na domaćem, tako i na stranom tržištu. Tih je godina skromna šačica nas u vodstvu obavljala više funkcija, jer dobro znamo da malo poduzeće mora obaviti sve zadatke sasvim jednako kao i veliko, samo pritom nažalost ima na raspolaganju manje sredstava i manje ljudi. Upravo pritom nam je PANTHEON beskrajno pomagao i rastao zajedno s nama.

Danas je Datalab poduzeće kakvo smo pravo tada zamislili. Ima sve temelje za daljnji rast i širenje na nova tržišta. Ako je godinama ranije vodstvo i trebalo obavljati više funkcija odjednom, tome danas više nije tako Jednostavno smo peveliki da bi šačica ljudi kvalitetno obavljala kompletno poslovanje. Zato smo morali  točno razdijeliti vodeće uloge. Datalab d.d. tako danas ima glavnog izvršnog direktor, kojemu po pojedinim vertikalama pomažu direktori određenih područja. Imamo direktora koji brine o marketingu i prodaji, direktora razvoja, direktora operacija i IT segmenta, direktora financija i računovodstva. Obzirom da smo javno dioničko društvo, nad dijelom izvršnih direktora stoji Upravni odbor koji usmjerava i nadzire realizaciju vizije postavljene od strane dioničara.

U svakoj državi u kojoj aktivno djelujemo imamo svoju tvrtku-kćer. U tim poduzećima imamo brižno postavljeno vodstvo, tako da direktoru tvrtke-kćeri u vođenju pomažu voditelji pojedinih segmenata, kao što su marketing i prodaja, podrška partnerima, podrška korisnicima, financije i računovodstvo, Akademija i dr.

Bez obzira na sve alate koje vodstvo danas ima na raspolaganju, od ključnog je značaja za uspjeh ekipa. Ljudi s vizijom, znanjem, motivacijom i željom za vlastitim uspjehom te uspjehom Datalaba su ključ našeg zajedničkog uspjeha.

Moja ključna zadaća je briga da pravilno postavimo procese u poduzeću, da ojačamo komunikaciju -kako vanjsku, tako i onu unutar poduzeća te prije svega uspostavimo timski duh i timski rad u čitavoj korporaciji.

Samo će nam tako uspjetiu sljedećem srednjoročnom razdoblju udvostručiti prihode.

 

»Odrasli« Datalab sada je u vašim rukama. Recite nam kamo planirate dalje povesti proizvod i poduzeće?

 

Moreno Rodman: PANTHEON kao takav je sa svojim funkcijama u biti već neko vrijeme razvijeni ERP. To znači da on sadrži približno 17.000 strana priručnika i uputa za korištenje. U njemu je obuhvaćeno ogromno iskkustvo poduzetnika, njihovih prijedloga za poboljšanja, zakonskih odredbi, optimizacije procesa u poduzećima. Upravo tako je pripremljen za širenje na nova tržišta, jer mi imamo za to znanje, te alate i ljude. Tako u bliskoj budućnosti želimo otvoriti ukrajinsko i talijansko tržište, gdje su povoljne okolnosti (zabrana djelovanja najvećeg konkurenta u Ukrajini te želja za suradnjom telekoma u Italiji) dovele do ponovnog promišljanja ranije usvojene strategije neširenja.

Što se same tehnologije tiče, želimo i moramo biti dijelom industrijske revolucije 4.0. Prvo je bila para i s njom prvi strojevi koji su pojednostavnili rad naših predaka. Potom je stigla električna energija,  serijska proizvodnja i time rođenje masovne proizvodnje. Treće industrijskodoba stiglo je s računalima, sa začetkom automatizacije, sa strojevima i robotima koji su polako krenuli zamjenjivati ljude pri teškim poslovima.

 

 

Više nije pitanje da li  industrija 4.0 dolazi, pitanje je samo koliko brzo.

 

Danas krećemo s industrijom 4.0, pri čemu se računala i automatizacija procesa udružuju u jedno – na nov način. S novim algoritmima, umjetnom inteligencijom i samoprogramirajućim računalima  – sve će to zahtijevati manje i manje ulaznih podataka, truda, tj. interakcije od strane čovjeka. Industrija 4.0 uvodi »pametnu tvornicu« u kojoj automatski sustavi nadziru procese i decentralizirano odlučuju. Tehnologijom  interneta stvari (IoT) sustavi su danas u mogućnosti komunicirati međusobno i – razumije se – s ljudma, u realnom vremenu.

Budućnost  PANTHEON-a (i njegov razvoj) zato će se događati u smjeru:

  • interoperabilnosti — aplikacije i uređaja koji su povezani i komuniciraju međusobno i s čovjekom;
  • integracije sistema, lakšem korištenju i lakšoj dostupnosti podacima
  • certificiranja i brzo dostupne elektroničke arhive dokumenata (DMS),
  • podrške svim procesima u poduzeću –Workflow /BPM (Business Process Management);
  • procesuiranja, potpisivanja, likvidacije dokumenata,
  • automatske podrške proizvodnim procesima,
  • obrade i analize velike količine podataka /(poslovna inteligencija ZEUS),
  • zaprimanja podataka s papirnatih dokumenata i automatska obrada putem umjetne inteligencije,
  • web-rješenja za pojedine vertikale (fakturiranje, PA WEB Lite, Backoffice …);
  • integracije disruptivnih rješenja financijskih tehnologija (FinTech),
  • komunikacije korisnika s uređajima i aplikacijama na materinjem jeziku …

Više nije pitanje da li  industrija 4.0 dolazi, pitanje je samo koliko brzo. Kao i s »big data« i ostalim poslovnim trendovima, predviđamo da će prvi korisnici biti nagrađeni za svoju hrabrost pri usvajanju nove tehnologije. Oni koji se to neće usuditi primijeniti, riskiraju postati nevažni i ostat će u pozadini.

 

 

Datalab želi i bit će i ovaj put među prvima koji prihvaćaju nove trendove i izazove, a njih ćemo vam predstaviti povodom našeg 20. rođendana, 16. i 17. studenoga u Portorožu, na međunarodnoj PANTHEON konferenciji 2017.

 

X