Suvremeni klijenti i poslovanje ‘u oblaku’

11 sij 2021

“Budi ljubazan kad god je to moguće, a moguće je uvijek!”

-Dalaj Lama-

Poslovanje u oblaku ima brojne prednosti, a najznačajnija prednost je da tvrtke na kvalitetniji način mogu komunicirati sa suvremenim klijentima. Suvremeni klijenti svoje potrebe žele zadovoljiti na principu 24/7/365 i stoga je dostupnost npr. računovodstvenih usluga u oblaku mnogo učinkovitije rješenje: i za klijenta odnosno korisnika računovodstvenih usluga, i za pružatelja računovodstvenih usluga.

Iako može izgledati kao relativno jednostavno rješenje izvršiti transformaciju konvencionalnog načina poslovanja u poslovanje u oblaku, neophodno je naglasiti da pri tome postoje i određeni izazovi koje je neophodno savladati za uspješno poslovanje sa suvremenim klijentima.

Što je javni oblak?

Javni oblak (engl. public cloud) je usluga koju nudi tzv. treća strana, pri čemu se usluge u oblaku koriste od strane različitih korisnika u isto vrijeme i na istom poslužitelju. Otvoren je za sve korisnike usluga koje nudi treća strana i istovremeno mu mogu pristupiti različiti korisnici.

Pri tome različiti korisnici mogu istovremeno koristiti infrastrukturu u javnom oblaku za izvršavanje vlastitih aktivnosti, bez ometanja njihovih međusobnih aktivnosti.  Korisnici usluga plaćaju samo dio usluga javnog oblaka koji upotrebljavaju i pri tome se ne trebaju brinuti o drugim uvjetima neophodnim za poslovanje u oblaku (npr. administracija oblaka itd.), nego to za njih obavlja treća strana kao pružatelj usluga.

Poslovanje u oblaku i izazovi za suvremene klijente

Jedan od izazova za suvremene klijente, pri poslovanju u oblaku, može biti i izbor vrste oblaka kojeg će koristiti za vlastito poslovanje. Osim javnog oblaka, koji se najčešće koristi, suvremeni klijenti mogu se opredijeliti i za druge oblike poslovanja u oblaku, kao što su to: privatni oblak, zajednički oblak ili hibridni oblak. Korisnici usluga u oblaku, pri saznanju da postoje različite mogućnosti svakog od navedenih tipova oblaka, mogu doći u dilemu: Koju vrstu oblaka izabrati za vlastito poslovanje?

Slijedeći izazov za suvremene klijente će biti izbor pružatelja usluga u oblaku, bez obzira radi li se o uslugama tzv. treće strane odnosno izboru odgovarajućeg softvera za poslovanje u oblaku, kao i u slučaju npr. usluga računovodstva u oblaku. Kako bi uspješno zadovoljili potrebe svojih klijenata, uobičajeno je da pružatelji usluga treće strane i kreatori softvera za poslovanje u oblaku npr. računovodstvo u oblaku, imaju već ugovorenu partnersku suradnju, kako bi olakšali svojim klijentima izbor usluga neophodnih za digitalnu transformaciju poslovanja.

Suvremeni klijenti i sigurnosni aspekti poslovanja u oblaku

Sigurnosni aspekti poslovanja u oblaku jedan su od izazova pri digitalnoj transformaciji poslovanja, naročito ukoliko se pri tome koriste usluge npr. javnog oblaka. Iako je pružatelj usluga javnog oblaka obavezan poštovati sve neophodne standarde (engl. cloud standards) i profesionalno se odnositi prema svim korisnicima usluga, ipak postoje i nedoumice klijenata da će neko drugi odnosno neovlašteno lice imati uvid u povjerljive podatke tvrtke.

Pružatelji usluga u oblaku, tzv. treća strana, odnosno kreatori softvera za poslovanje u oblaku, iako garantiraju sigurnost pružanja vlastitih usluga, ne smiju zanemariti eventualne rizike u ovoj oblasti. Naime, kao odgovor na potencijalni rizik od eventualne zloupotrebe podataka u oblaku ne mogu biti izjave da su podaci klijenta već nezaštićeni pri radu na npr. konvencionalan način, jer tvrtke obično ne raspolažu s adekvatnim vlastitim IT stručnjacima. Odgovor pružatelja usluga u oblaku, kako bi ih suvremeni klijenti mogli adekvatno razumjeti i tako steći povjerenje u oblak, treba biti u vidu promocije poduzetih mjera zaštite tajnosti podataka odnosno primjene sigurnosnih protokola u oblaku.

Kako digitalna transformacija pomaže suvremenim klijentima?

Premještanje podataka, aplikacija i platformi u oblak može stvoriti brojne poslovne koristi za tvrtku, jer je na taj način tvrtka u mogućnosti smanjiti kapitalne izdatke, uz istovremeno održavanje fleksibilnog i suvremenog IT okruženja. Računovodstvo u oblaku samo je jedan od aspekata digitalne transformacije poslovanja. Suvremeni klijenti obično svoje poslovanje premještaju u oblak, kako bi efikasnije upravljali financijskim poslovanjem, u uvjetima kada se vođenje poslovnih knjiga npr. izvršava u računovodstvenim servisima odnosno izvan tvrtke.

Implementacijom poslovanja u oblaku i primjenom npr. računovodstva u oblaku, tvrtka bez obzira radi li se o pružatelju računovodstvenih usluga ili njegovom klijentu, započinje proces digitalne transformacije vlastitog poslovanja. Nekada će ovaj proces inicirati npr. računovodstveni servis koji želi svojim klijentima pružiti efikasnije upravljanje vlastitim financijama, a nekada će inicijator biti klijent koji želi da mu računovodstvena funkcija, iako se izvršava izvan tvrtke, bude uvijek pri ruci, kako bi unaprijedili vlastito (financijsko) poslovanje. Bez obzira tko je inicijator pokretanja procesa digitalne transformacije poslovanja, obje strane računovođa i klijent, trebaju biti spremne na promjene u trenutnom načinu poslovanja. U početku mogu postojati manje komunikacijske ili druge smetnje u radu, uslijed nedovoljnog iskustva, ali će dugoročno promatrano prednosti digitalne transformacije poslovanja biti višestruke za obje vrste korisnika usluga u oblaku: i računovođu, i klijenta.

 Zaključak

Iz samo jednog primjera pružanja usluga u oblaku, kao što je to npr. računovodstvo u oblaku, vrlo se lako mogu uočiti izazovi i prednosti ovakvog načina rada i suradnje sa suvremenim klijentima. Suvremeni klijenti žele imati sve više vremena za unapređenje vlastitog poslovanja (B2B) i/ili izvršavanje drugih aktivnosti (B2C), a upravo poslovanje u oblaku pruža potrebnu fleksibilnost pri korištenju različitih usluga: od računovodstvenih, preko internet trgovine, do organizacije webinara i sl.

Različiti pružatelji tzv. konvencionalnih usluga, tijekom aktualne pandemije, osvijestili su važnost ulaganja u digitalnu transformaciju vlastitog poslovanja odnosno spoznali važnost primjene poslovanja u oblaku, kako bi mogli uvijek biti na raspolaganju suvremenim klijentima i tako nesmetano realizirati vlastite poslovne aktivnosti u digitalnim uvjetima poslovanja. U izmijenjenim okolnostima (tzv. novo normalno) pitanje za strateške menadžere i vlasnike biznisa više nije: Poslujete li u oblaku?, nego treba glasiti: Koliko uspješno koristite poslovanje u oblaku za poslovanje sa svojim klijenata?

Ne propustite poduzetničke novosti i savjete

Ako želite primati mjesečni newsletter s korisnim sadržajima iz naše poduzetničke baze znanja, molimo vas da ispunite obrazac.

X