, ,

Digitalni alati i financijska kontrola

2 kol 2018

 „Novac je poput ruke ili noge, ili ga koristi ili izgubi. “

 

Iako bankarski sektor ulaže značajne financijske i druge resurse u modernizaciju vlastitog poslovanja i primjenu digitalnih alata u bankarstvu, nije dovoljno agilan i kreativan što se tiče kreiranja ponude vlastitih kredita za digitalizaciju poslovanja poduzetnika. Ulaganje u digitalizaciju privrednih subjekata trebao bi biti interes bankarskog sektora, jer bi tako banke mogle na kvalitetniji način vršiti financijsku kontrolu poslovanja svojih „dužnika“ npr. korisnika dugoročnih (investicijskih) kredita.

 

Digitalizacija poslovanja

Sve je lakše s tehnologijom:[2] bankarstvo, kupovina, komunikacija sa prijateljima i obitelji, praćenje novosti. S obzirom na to da je tehnologija norma, a ne luksuz, sve više potrošača i zaposlenika očekuje pristup „prvo digitalno“ odnosno da sve probleme rješava tehnologija ili ljudi koji koriste tehnologiju.

Na primjer: internet bankarstvo[1] ​(eng. online banking) – financijski servis banke koji omogućava korisniku osobno i izravno obavljanje i pregled financijskih transakcija i stanja, a pritom koristi Internet kao kanal distribucije po kojem se vrši bankarska aktivnosti. Za Internet bankarstvo posebno je važan visoki stupanj zaštite podataka jer se prenose osjetljivi sadržaji aji za koje pošiljatelj i primatelj ne bi htjeli da budu viđeni od strane drugih.

Digitalizacija ubrzava rad jer ‘briše’ papirologiju. Digitalizacija[3]​ stvara vrijedne informacije i omogućuje ostvarivanje detaljnih spoznaja o korisnicima i njihovim navikama, te može dati značajan doprinos povećanju produktivnosti. Ako digitalizacija nije strateški vođena, kompanije riskiraju stvaranje digitalne anarhije.

 

Financijska kontrola

Ako poznajemo prednosti primjene digitalnih alata za poslovanje (ali i ostale aktivnosti), onda ne postoji niti jedan razlog protiv primjene digitalnih alata za financijsku kontrolu u tvrtki. Osnovni problem primjene digitalnih alata za financijsku kontrolu je nedovoljno poznavanje tj. informatička pismenost donositelja strateških odluka. Poduzetnici na ovim prostorima nisu spremni za digitalnu transformaciju poslovanja i zato sve manje imaju „kontrolu“ nad vlastitim financijskim poslovanjem.

Digitalni alati za financijsku kontrolu pomažu strateškom menadžmentu pri definiranju dugoročne financijske strukture, ali i održavanju tekuće likvidnosti[4] tvrtke. Brojne su prednosti primjene digitalnih alata za financijsku kontrolu, a u ovom tekstu fokus je na sljedećim područjima primjene:

1. Primjena digitalnih alata za financijsku kontrolu realizacije planirane prodaje

Primjena digitalnih alata za kontrolu realizacije prodaje može biti primarni motiv koji će potaknuti strateški menadžment da izvrši potrebnu modernizaciju vlastitog poslovanja. Ukoliko strateški menadžment ima pravovremenu informaciju, a to znači izvještaje na dnevnoj razini o stupnju realizacije planirane prodaje, to u značajnoj mjeri pomaže pri donošenju poslovnih (i financijskih) odluka.

2. Važnost digitalnih alata za financijsku kontrolu troškova

Kontrola troškova, pogotovo kada prodaja raste u okviru planiranih vrijednosti, od presudne je važnosti za racionalno financijsko upravljanje. Digitalni alati za financijsku kontrolu troškova trebaju osigurati brz i jednostavan uvid u najveće „odljeve“ u tvrtki, a kako bi strateški menadžment mogao pravovremeno donijeti odluke o racionalnijem (financijskom) upravljanju u tvrtki.

3. Važnost digitalnih alata za financijsku kontrolu novčanih tokova

Kontrola novčanih tokova u tvrtki je od izuzetne važnosti za likvidnost poslovanja. Primjena digitalnih alata za kreiranje projekcije novčanih tokova od bitna je za strateško upravljanje na dnevnoj, dvotjednoj i mjesečnoj bazi. Automatizacija izvještaja u ovom području odnosno primjena digitalnih alata za kontrolu novčanih tokova prije svega je u funkciji kvalitenog rada financijskog menadžmenta u tvrtki.

Ako znamo da je primjena digitalnih alata za financijsku kontrolu od posebne važnosti za prodajnu, nabavnu i financijsku funkciju u tvrtki, postavlja se logično pitanje: Koriste li se sve (financijske) informacije neophodne za financijsku kontrolu na pravi način? Naime, uslijed neadekvatne unutarnje organizacije rada, bez obzira što u tvrtki postoje adekvatni digitalni alati za financijsku kontrolu, ona se ne obavlja uvijek na pravi način tj. sistemski, nego se financijska kontrola vrši parcijalno tj. po pojedinim poslovnim funkcijama koje nemaju isti pogled na zajedničke (strateške) ciljeve tvrtke. U tim okolnostima, strateški menadžment treba imati konačnu ulogu pri realizaciji aktivosti financijske kontrole, a shodno strateškom planu i dugoročnim ciljevima poslovanja tvrtke.

Preventivna financijska kontrola znači da se unutar tvrtke, na dnevnoj bazi, vrši izvještavanje i kontrola financijskog poslovanja na razini minimalno tri poslovne funkcije: prodaja, nabava i financije. Ako u tvrtki ne postoje navedene (tri) poslovne funkcije, onda je unutar ovih poslovnih aktivnosti (prodaja, nabava, financije) potrebno osigurati jedinstveni pregled (izvještaj) koji će omogućiti pravovremenu kontrolu realizacije planiranih aktivnosti, u okviru unaprijed definiranog budžeta i novčanih tokova. U tim okolnostima, digitalni alati za financijsku kontrolu su „jednostavniji“ po svom izgledu i primjeni, ali trebaju imati sve neophodne informacije za pravovremenu financijsku kontrolu i (financijsko) odlučivanje.

Na podatcima zasnovano (financijsko) odlučivanje treba biti primarni cilj implementacije digitalnih alata za financijsku kontrolu. Prioritet strateškog menadžmenta treba biti investicija u implementaciju digitalnih alata za financijsku kontrolu. Izostanak investicije u implementaciju digitalnih alata za financijsku kontrolu i poslovno upravljanje znači da strateški menadžment nema dugoročni interes da uspostavi financijski stabilan (poslovni) sustav.

 

[1] Izvor: https://hr.wikipedia.org/wiki/Internetsko_bankarstvo

[2] Izvor: http://www.evision.hr/hr/Novosti/Stranice/3-razloga-zasto-je-digitalizacija-neizbjezna.aspx

[3] Izvor: https://www.vecernji.hr/biznis/digitalizacija-ubrzava-rad-jer-brise-papirologiju-1118650

[4] Izvor: https://https://hr.wikipedia.org/wiki/Likvidnost

lejla-softic

Autor: Lejla Softić, dipl.oec.  –  SoftConsulting s.p. 

Smatra da razvoj karijere bez kontinuiranog ulaganja u osobni razvoj i unapređenje znanja i vještina nije moguće postići u 21. stoljeću. Konstantno usavršavanje i stjecanje novih znanja i vještina podjednako je važno, za uspješnu karijeru, koliko je značajno disanje za naš život i zdravlje.

Ne propustite poduzetničke novosti i savjete

Ako želite primati mjesečni newsletter s korisnim sadržajima iz naše poduzetničke baze znanja, molimo vas da ispunite obrazac.

X